Skip to main content

مقاله هنر گرافیک در یک نگاه کلی

مقاله هنر گرافیک در یک نگاه کلی

*مقاله هنر گرافیک در یک نگاه کلی*


هنر گرافیک در یک نگاه کلى، یک هنر «الیت» نیست و لایه هایى ساخته و پرداخته از ابهام وایهام ندارد. همه آنچه در یک هنر «فرهیخته» با کشف و شهود و احساس هاى عالى قابل دریافت است و بر سر نحوه فهم و چگونگى دریافت آن میان مخاطبان بحث و جدل رخ مى دهد، در هنر گرافیک اما، باید با یک نظر ،(تأکید مى شود که فقط با یک نظر) دریافت شود. گرافیک را در زمره هنرهاى «کاربردى» Functional و نقاشى را در زمره «هنرهاى زیبا» Fine Arts به حساب مى آورند. در Fine Arts ممکن است برداشت هاى فردى ، یا فردیت ویژه و انحصارى هنرمند موجب خلق اثر شود، امادر گرافیک، پاسخگویى به یک نیاز اجتماعى موجب خلق اثر مى شود.

از این منظر، گرافیک رسالتى ارتباطى، اجتماعى و رسانه اى به عهده دارد.

بارها شنیده یا خوانده ایم که مى گویند ممکن است یک اثر هنرى در زمانه خودش و یا حتى در یک مقطع زمانى مانند یک دهه یاچنددهه و حتى یک سده به طور کامل درک نشود. حتى خوانده ایم که «لزومى ندارد یک اثر هنرى خودش را باز کند» ، مى گویند یک اثر هنرى اصلاً«باز» نیست. ممکن است با لایه اول آن به سرعت ارتباط برقرار کرد، اماخطاست که فکر کنیم همه اثر هنرى همان لایه اول آن است. مى گویند براساس درک و شعور و نیروى فهم ما، یک اثر بر ما رخ مى نماید یا مستور مى ماند. مى گویند این تکلیف مخاطب است که سعى کند تا بداند و آدم بافرهنگى شود تا لیاقت درک اثر هنرى را کسب کند. راستى اگر بخواهیم به این نکات به درستى بیندیشیم، ضرورت دارد به شرایط و زمانه اى که «امروزه» در آن هستیم نیز با دقت بیشتر و حساسیت ویژه اى فکر کنیم.

سرعت و «چالاکى» (Agility) خصیصه ذاتى همه آن چیزى است که «امروزى» تلقى مى شود. اگر در یک دوره اى مفهوم «کیفیت » (Quality) هدف استراتژیک مدیران و برنامه ریزان جوامع پیشرفته قرار گرفته و در دوره دیگر، مفهوم «مهندسى مجدد» ( engineering – Re ) مورد توجه محققان امور اجتماعى ، فرهنگى و مدیریتى قرار گرفته است، اما در زمانه ما، مفهوم «چالاکى» اصل اول و شرط نخست هر پروژه ارتباطى، اطلاعاتى، مدیریتى ، فرهنگى ، اقتصادى و رسانه اى است.

در چنین زمانه اى حرکت مستمر، پیوسته و سریع به صورت دات کام (com.) اصل غیرتردیدناپذیر همه فعالیت هاى انسانى است.

درست در چنین زمانه اى است که کامپیوتر «وجود» و «عدم وجود» یا به تعبیر دیگر«بله» و «نه» رامورد ارزیابى قرار مى دهد. حالا دیگر دیجیتال Digitalشاهین ترازوى سنجش محاسبات و برنامه ریزى هاست. یعنى «اطلاعات» ، «تصویر» و «صوت» به زبان قابل فهم کامپیوتر که از «صفر» و «یک» ساخته شده، وارد مى شود و خروجى آن یک دنیاى مجازى است که تصویرى دیجیتالى از دنیاى واقعى محسوب مى شود.

حالا دیگر این فقط کامپیوترها نیستند که قادر به فهم «صفر» و «یک» هستند. این زبان با ذهن آدم نیز ترکیب شده و «آدم تازه اى» ساخته است. آدم تازه اى که سرعت کسب اطلاعاتش چندین هزار برابر بیشتر از آدم هاى کهنه شده حتى ۵ سال پیش است.

دریافت فایل

مرتضی ممیز و گرافیک نوین ایران – پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/527564

Diese Seite übersetzen

شخصیت و آثار استاد مرتضی ممیز در زمینه ی هنر گرافیک همچون تنه ی ستبر درختی می … گرافیک دوره ی معاصر در یک نگاه کلی به دوران قبل از ممیز و پس از ممیز قابل …

گرافیک در معماری اسلامی | هنر اسلامی

www.islamicartz.com/…/Qw4P7eLsY4A6diIOLmE6pDhSR7xuY…

Diese Seite übersetzen

کشیدن یک تصویر با هدف انتقال معنی و مفهومی که مد نظر خالق اثر و در واقع … تحقیقات و مقالات گوناگون در رابطه با این نوع از هنر گرافیک اسلامی نوشته‌شده و آثار … اثر به‌نام معماری در کشور‌های اسلامی به طرح‌هایی برمی‌خوریم که در نگاه نخست شبیه به هم‌اند. … در ایجاد یک طرح کلی هماهنگ در یک اثر گرافیکی بی‌نظیر در قرن هفتم میلادی.

تحقیق درباره : هنر گرافیك نوین – طراحی گرافیک و چاپ فیکانو

www.fikano.ir › مقالاتمباحث عمومی گرافیک

Diese Seite übersetzen

این بخش هنری برای شماست شمایی که با هنر گرافیک آشنایی دارید یا دوست دارید که …. پاسخ به این پرسش می تواند مفهوم کلی نشانه یا حرف نشانه را تعیین کند. … متن در کل دارای یک رنگ خاکستری است هنگامی که به صفحه نگاه می کنید می توانید برای …

[PDF]دریافت

www.ensani.ir/storage/Files/20120507095931-8059-44.pdf

Diese Seite übersetzen

07.05.2012 – ﻫﻨﺮﮔﺮﺍﻓﻴﻚ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﻱ ۱۳۰۰ ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ. ﻃﺮﺍﺣﺎﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮﻱ ﻛﻪ ﺑﺎ … ﺩﺭ ﻳﻚ ﻧﮕﺎﻩ ﻛﻠﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﭼﻬﺎﺭ. ﺩﻭﺭﻩ ﺯﻣﺎﻧﻲ … ﺁﺛﺎﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻃﺮﺍﺣﺎﻥ ، ﻳﺎ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻭ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﻲ ﻫﺎ. ﭼﺎﭖ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ …

گرافیک معاصر ایران – Tavoos Online | Iran's First Bilingual Art …

www.tavoosonline.com/Articles/ArticleDetailFa.aspx?src=110

Diese Seite übersetzen

گرافیک فرهنگی ما محصول یک بخش فرهیخته و روشنفکرانه ی جامعه ی ماست که ارتباطی ارگانیک با بقیه ی بخش ها ندارد. ساختار و نگاه گرافیک کلی ما که بناست در …

گرافیک – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/گرافیک

Diese Seite übersetzen

هنرهای گرافیک شامل کشیدن، طراحی کلیشه و گراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است. ….. احساس بالقوهٔ یک تابلو را به کلی دگرگون نماید؛ و این پیام گرافیک مدرن است. ….. 3, (Paris: 1928)، همچنین مقاله او در «Les Écoles de Peinture en Perse," in Revue … تأثیر روی کارهای تولوز لوترک نگاه کنید به: Toulouse-Lautrec (World of Art), …

طراحی گرافیک – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/طراحی_گرافیک

Diese Seite übersetzen

به‌طور کلی سبب شده که هنر گرافیک علاوه بر خط (فرم) و رنگ به عناصر دیگری چون … در مقاله "نوع جدید چاپ خواستار طراحی جدید" توسط ویلیام ادیسون دیگینز، یک طراح کتاب …. دیدن، یک ایده خلاق به اشیاء به گونه‌ای متفاوت و از زاویه دیگری نگاه می‌کند.

هنر حماسه ی عرفانی، درآمدی بر پوسترهای دفاع مقدس/ مقاله | سایت هنر مقاومت

resistart.ir/…/هنر-حماسه-ی-عرفانی-درآمدی-بر-پوسترهای-دفاع-مقد…

Diese Seite übersetzen

25.02.2016 – «هنر گرافیک» به طور کلی به آن دسته از آثار تصویری قابل‌ انتشار، شامل‌ نـشانه … طراحی اعلان بر روی یک طرف‌ کاغذ‌ به‌ گونه ‌ای می‌ باشد که شـکل (عنصر … با نگاه به پوسترهای دفاع مقدس در‌ می ‌یابیم کـه «نمادگرایی» نیز بـه عنوان یک …

رنگ و گرافیک در مطبوعات – دریچه – دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

pr.kums.ac.ir/fa/article/369/رنگ-و-گرافیک-در-مطبوعات

Diese Seite übersetzen

01.08.2013 – از نظر گرافیک تمامی شکلها و نوشته ها در حکم یک تصویرند و دارای زاویه … طبعاً در مطبوعات فارسی زبان در درجه اول نگاه به خواننده و در درجه دوم نگاه به سمت چپ خواهد بود. …. تیتر یک مقاله در حکم سر انسان است و متن اندازه بدن انسان که به نسبت … شده، سبک کلی اثر، قسمت های گوناگون آن، تنوع آن و تناسب شان، را با هم …

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *